Markaların genç kuşağın ne istediğini anlamak keşfetmek için çabalamasının altında gençlerin satın alma ve aldırma gücünün yüksek olması yatıyor. Markalar gençlerle kurdukları ilişkiyi sürdürülebilirliğin teminatı olarak da görüyor. İneva Araştırma ve Türkiye için hazırlanan “ Kampüs Nabzı” araştırması “gençler ne ister, ne tüketir, nereye gider, sosyal medyada ne yapar, nasıl etkilenir?” gibi soruları yanıtlayarak markalara epey yol gösteriyor.
Hemen her marka gençliğinin ne istediğini keşfetmek ve onların dünyasında yer edinmek için çabalıyor. Zira gençlerin aileleri içindeki satın alma ve aldırma etkisinin dışında sevdikleri markaların arkadaşları ve çevresindekilere tavsiye ederek trendleri belirleme gücü bulunuyor. Marka için kazanılan tek bir genç beraberinde getirdiği yeni tüketicilerle yetişkin bir tüketiciye göre çok daha değerli oluyor. Bu sebeple gençlikle kurulacak yakın ilişki markalar açısından sürdürülebildiğin de teminatı olarak görülüyor. Yeni nesil ; iletişim araçlarını, trendleri, markaları herkesten daha hızlı ve fazla tüketen, yeniliklerle hemen uyum sağlayan cesur bir kuşak. İneva Araştırma ve iamyouth tarafından hazırlanan “Kampüsün Nabzı” araştırması da gençlerin dünyasını keşfederken, onlarla bağ kurmak ve değişen trendle rağmen bu bağı güçlü bir şekilde sürdürmek isteyen markalara yönelik hazırlamış tabiri caizse bir “gençlik iksiri…”
ARAŞTIRMAYA BİN 442 ÖĞRENCİ KATILDI
İneva Araştırma ve iamyouth’un yaptığı üniversitelerin tüketim alışkanlıkları araştırmasında Türkiye üniversite gençliğini temsilen, İstanbul, Ankara, İzmir, Eskişehir ,Adana, Bursa, Trabzon, Konya ve Erzurum’daki 8’i vakıf 22 üniversiteden toplam 1,442 lisans ve önlisans öğrencileri katıldı. Online olarak gerçekleştiren kantitatif araştırmada sorulara cevap veren kız öğrencilerin oranı 57, erkek öğrencilerin ise yüzde 43. Araştırmaya katılan öğrencilerden beşi evli olduğunu belirtirken ilişkisi olmadığını belirtenlerin oranı yüzde 63, ilişkisi olanların oranı ise yüzde 37 olarak hesaplandı.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİ AİLELERİ FİNANSE EDİYOR
Araştırmaya göre öğrencilerin yüzde 31’i aileleriyle yaşıyor. Yüzde 25’i ev arkadaşlarıyla, yüzde 20’si okul yurdunda, yüzde 12’si okul dışında bir yurtta, yüzde 10’u tek başına , yüzde 2’si akraba/tanıdık yanında kalıyor. Öğrencilerin yüzde 82’lik bir kısmı ailesinden aldığı parayla geçinirken geçimini eğitim burslarıyla (yüzde 33), çalışarak(yüzde 18), akrabalarından/aile büyüklerinden aldığı harçlıklarla(yüzde 10) geçinenlerde var. Anket sonuçları gençlerin okul harcı, kira , fatura gibi masraflar dışında ayda 200-600 TL arası kişisel harcama yaptığını ortaya koyuyor.1442 kişiden yüzde 25’inin 201-400 TL yüzde 23’nünün 401-600 TL , yüzde 15 601-800TL,yüzde 13’ünün 801-1000TL, yüzde 9’unun 1001-1500 TL, yüzde 4’nün 1001-1500 TL, yüzde 3’ünün 2000 TL üzerinden aylık harcaması bulunuyor.
GENÇLER 30 YAŞINDA KARİYER SAHİBİ OLMAK İSTİYOR
Üniversite gençliğinin yüzde 61’i 30 yaşına geldiğinde iyi bir kariyer yapmış olmak istiyor. Bu beklentiyi sırasıyla topluma faydalı bir vatandaş olmak ( yüzde 34) iyi para kazanmak (yüzde 31) ve kendi evinde yaşamak (yüzde 27) takip ederken yüzde 24’ü 30 yaşına geldiğinde evlenmek, yüzde 21’i çocuk sahibi olmak , yüzde 13’ü de zengin bir birey olma beklentisi içinde. Gençlerin evlilik algısı hakkında ip uçları veren araştırmaya göre evlilik, gençlerin yarısından fazlası için aşık olduğu kişiyle
beraber yaşamanın bir göstergesi (yüzde 58). Gençlerin önemli bir bölümünün üniversite sonrasındaki kariyer planının ilk adımında yüksek lisans var. Hemen çalışmaya başlamak isteyenlerin ise yüzde 7’si yurt dışında iş bulmayı arzu ediyor. Okulu bitirdikten sonra ne yapacağına karar vermemiş olanların oranı ise yüzde 6.
İNTERNETSİZ OLMAZ
İneva araştırma ve iamyouth’un kampüsün nabzını tutuğu araştırmada üniversite gençliğinin vazgeçmediği ürünler arasında ilk sırayı internet (yüzde 46) ve cep telefonu (yüzde 43)alıyor. Ardından gelen kitap ve arabaların oranları eşit : yüzde 20. Ardından bilgisayar yüzde 19, çay ve müzik yüzde 18 , çikolata ve parfüm/deodorant yüzde 17 kahve yüzde 16, kulaklık yüzde 11 makyaj malzemesi yüzde 8, müzik dinleme cihazı ve fotoğraf makinesi yüzde 5 oranlarıyla bu sıralamayı takip ediyor.
Üniversite gençliği okul, ders/iş dışında günü sinemada geçirmeyi tercih ediyor (yüzde 45). Günlük aktivitelerin ikinci sırasında yüzde 43’le kitap okumak yer alıyor. Dernek ya da kulüp faaliyetlerine zaman ayıran öğrenciler ise yüzde 40’lık oranla üçüncü sırada. Araştırmaya katılan öğrencilerin büyük çoğunluğu günlük aktivitelerini sosyalleşebileceği ortamlarda geçirmeyi tercih ediyor. Bunun yanında cep telefonu ( yüzde 33)ve bilisayarda( yüzde 22) online/offline oyun oynayanların oranı da dikkat çekiyor.
GÜNDEMİ INSTAGRAM BELİRLİYOR.
Gençlerin 2015 yılı sosyal medya karnelerine bakıldığında mecranın Instagram olduğu görülüyor ( yüzde 82). Onu yüzde 77 ile Facebook , yüzde 59 ile Twitter ve yüzde 58 ile Youtube takip ediyor. Bu oranlar 2014 verileriyle karşılaştırıldığında Insagram kullanımın ciddi oranda arttiği buna karşın Facebook ve Twitter kullanımının azaldığı görülüyor. Ayrıca henüz iş hayatına adım atmamış olmalarına rağmen gençlerin yüzde 17’sinin profesyonel iş iletişim ağı olan Linkedin’i düzenli kullanmaya başladığı da araştırmanın dikkat çeken verileri arasında.
Gençlerin sosyal medya markaları takip etmek için kullandığı mecraların ilk sırasında yine Instagram yer alıyor ( yüzde 47). Onu Facebook ( yüzde 43), Twitter ( yüzde 18) , Youtube ( yüzde 7) ve Linkedin ( yüzde 4) takip ederken “Sosyal medya sitelerinde bir markanın sayfasını tkip etmiyorum” diyenlerin oranı yüzde 28’de kalıyor. Sosyal mecrada en çok takip edilen markaların başında H&M bulunurken, Apple ikinci sırada Adidas üçüncü sırada, Galatasaray dördüncü sırada ve Zara beşinci sırada yer alıyor.
GENÇLER ONLINE ALIŞVERİŞTE HEPSİBURADA’YA GÜVENİYOR
Haftada birden online alışveriş yapanların oranı yüzde 2 olurken , haftada bir kez online alışveriş yapanların sayısı 2 kat artarak 4’e çıkıyor. Ayda iki-üç kez internetten alışveriş yapanların oranı yüzde 11, ayda bir kez yüzdde 12, daha seyrek online alışveriş yapanların oranı ise yüzde 41. Ankette katılan öğrencilerin yüzde 29 ‘u ise online alışverişi tercih etmediğini belirtiyor. İnternetten alışveriş yapan kitlenin en fazla tercih ettiği siteler arasında HepsiBurada, Gittigidiyor, Trendyol ve Markafoni popülerliğini koruyor.
ÜNİVERSİTE GENÇLİĞİ SİGARAYA KARŞI
Alkol kullanmadığını belirten kesim yüzde 28’i oluştururken sigara kullanmayanlar yüzde 60’la çoğunluğu oluşturuyor. Alkol kullanan gençlerin oranı 44 olurken düzenli olarak alkol tüketmediğini belirtenlerin oranıysa yüzde 27. Gençlerin tüketim alışkanlıklarında alışveriş merkezleri önemli bir yere sahip. AVM’ye alışveriş yapmak için gidenler yüzde 79 ile ilk sırada yer alırken, sinema/oyun/eğlence için gidenler ikinci (yüzde 49),yeme/içme için gidenler üçüncü (yüzde 46), etkinlik aktivite için gidenler ( yüzde 10),banka/market için gidenler beşinci(yüzde 6) sırada yer alıyor. Ayrıca gençlerin sadece yüzde 3’ü neredeyse her gün AVM’ye gittiğini belirtirken, haftada 2-3 kez gidenlerin oranı yüzde 15, haftada bir kez gidenlerin oranı 26, ayda 1-2 kez gidenlerin oranı yüzde 38, daha seyrek gidenlerin oranı yüzde 15 ve hiçbir zaman gitmiyorum diyenlerin oranı yüzde 3 olarak karşımıza çıkıyor.
ÜNİVERSİTELERE SANAL DÜNYA İNSANLARI HAKİM
Araştırmanın en ilginç bölümlerinden biride yaşam tarzı segmentleri oluşturuyor. Genç kesimi artık karakterize eden bu segment beş bölümden oluşuyor. Genel olarak eşit dağılımlara sahip bölümlerde küçük bir farkla “ Sanal Dünya İnsanları” ilk sırada yer alıyor ( yüzde 23). Onu takip eden Özgürlükçü İdealistler, Benmerkezciler, Takipçiler’in oranı eşit (yüzde), son sırada yer alan Sen’ciler ise yüzde 17 oranı bulunuyor.
Benmerkezciler:
Menfaat odaklılar. Yaşam tarzı ve değerleri kendilerine benzemiyor diye arkadaşlık etmiyorlar. Geleceklerini planlamak onlar için önemli. Toplumsal ve dini değerlere bağlılar. Sosyal medya çok ifade etmiyor. Diğer segmentlerin aksine Benmerkezcilerin kendilerine yakın hissettiği bir siyasi parti var.
Sanal Dünya İnsanları:
Sanal dünyada gerçek dünyada olduklarında daha aktif. İnternette daha samimi olabiliyor ve fikirlerini duyurmak için sosyal medyayı tercih ediyorlar. Arkadaşları konusunda seçici değiller. İlişkilerinde fayda aramıyorlar. Geleceklerini planlamıyorlar ama kaygılı değiller.
Sen’ciler:
Adından da anlaşıldığı gibi başka insanları ve onlarla ilişkilerini kendilerinden fazla önemseyen kişiler. Yaşam tarzı farklı olan kişilerle de arkadaşlık kurabiliyorlar. Sevgilisi olduğunda daha mutlular. Bazı endişeler; gelecek ile ilgili kaygıları var ve sorumlulukları nedeniyle hayattan yeterince keyif alamadıklarını düşünüyorlar.
Özgürlükçü İdealistler
Herkesin dilediği gibi yaşama hakkı olduğunu savunuyorlar. Medyanın sağladığı haber ve bilgilerinin doğruluğundan kuşku duyuyorlar. Yenilik peşindeler ve rekabetin başarı için gerekli olduğunu düşünüyorlar. Görünümleri ve imajları önemli ; diyet yapıyorlar ve sağlıklı beslenmeye özen gösteriyorlar.
Takipçiler :
İnsanların sürdüğü yaşam tarzının, toplumda yaşayan diğer insanları rahatsız etmemesi gerektiğini düşünüyor. Medyaya güven duyuyorlar. Mevcut yaşamlarından memnunlar ve yenilik yapma arayışları yok. Sırf çevreye zararlı diye kullandıkları ürünleri değiştirmiyorlar. Rekabetçi değiller.
RESTORANDA YEMEK YEMEK FAST FOOD’A TERCİH EDİLİYOR
Yüzde 58’lik kesim haftada bir kezden fazla gidip bir cafe/restoranda yemek yiyor. Gençlerin fast-food tercihlerinde ilk sıralarda Burger King yer alıyor( yüzde 47) onu sırasıyla McDonald’s(yüzde20),Dominos Pizza (yüzde11),Arby’s ve KFC(yüzde 5), Pizza Pizza ( yüzde 3 ) ve diğer ( yüzde 10) takip ediyor. İçecek konusunda gençlere düzenli tükettikleri ve en sık tükettikleri içecekler soruluyor.