1. GIDANIN ADI

Gıdanın etikette verilen adını okumanız önemli; zira satın alma niyetini taşıdığınız gıdaya benzer ama aslında farklı bir ürün alıyor olabilirsiniz.

2. MUHAFAZA KOŞULLARI

Gıda etiketlerinde yer alan son kullanma tarihi, o gıdanın muhafaza edilmesi gereken sıcaklık koşullarında belirleniyor. Dolayısıyla, hem o gıdanın satıldığı koşullara dikkat etmeniz hem de bu gıdayı o koşullarda muhafaza etmeniz gerekiyor.

3. ALERJEN UYARISINA DİKKAT

Üründe alerjen bileşen var ise özellikle alerjisi olanlar içindekiler kısmına dikkat etmeli

4. AMBALAJ AÇILDIKTAN SONRA

Mevzuata göre gıda maddesi ambalajı açıldıktan sonra mikrobiyolojik açıdan kolayca bozulabilir nitelik taşıyorsa, ürün etiketinde açıldıktan sonra ne kadar süre ve koşulda tüketildiği gerektiği bilgisi yer almak zorunda. Bu bilgilere özellikle bakmayı unutmayın.

5. BESLENME BİLGİLERİNİ OKUYUN

Beslenme yönünden etiketlenme; o gıdanın enerji değeri ve besin ögeleri ( yağ, karbonhidrat, tuz/sodyum, lif, protein vb. gibi) miktarını verir. Ancak bu gıda ile ilgili bir beslenme ve/veya sağlık beyanı veriliyorsa beslenme yönünden etiketleme zorunlu oluyor. Eğer bir beslenme ve/veya sağlık beyanı o gıda için verilmiyorsa beslenme yönünden etiketlenme zorunlu olmuyor. Bu etiketlemenin olduğu gıdalarda, üreticinin isteğine bağlı olarak, günlük karşılaşma miktarı karşılığı olarak GKM ifadesi de olabiliyor. Bu ise gıdanın bir porsiyonunun, vitamin ve mineral günlük beslenme referans düzeylerinin yüzde kaçını karşıladığını ifade ediyor. Örneğin, kalsiyum için verilen beslenme referans değeri 800 mg. Yoğurdun 100 gramında 200 mg kalsiyum ver ise, 200

gram olarak tanımlanan bir porsiyonun tüketimi ile günlük kalsiyum beslenme referans düzeyinin yüzde 50’si karşılanıyor.

6. BESLENME BEYANI

Mevzuata göre bir gıdanın içerdiği enerji, besin ögeleri veya diğer ögeleri nedeniyle beslenme yönünden yararlı özelliklere sahip olduğunu belirten, ileri süren veya ima eden mesajlara beslenme beyanı deniliyor. Etiketleme yönetmenliğine göre lif, omega -3 yağ asidi, vitamin ve mineraller gibi bazı bileşenler açısından zengin olan veya zenginleştirilmiş gıdanın etiketinde beslenme beyanı verilebiliyor. Örneğin lif miktarı gıdanın 100 gramında 6 gramın üzerinde ise lif içeriği zenginleştirilmiş gıda olarak değerlendiriliyor ve gıdanın etiketinde ‘yüksek lifli’ şeklinde bir beyan verilebiliyor.

7. SAĞLIK BEYANI

Gıdanın birleşiminde bulunan ögelerin büyüme, gelişme ve vücudun normal işlevleriyle ilişkili fizyolojik etkisini tamamlayan veya vücut fonksiyonlarını geliştirmeye ya da sağlığı korumaya yardımcı etkisini belirten, ileri süren veya ima eden beyanlara sağlık beyanı deniliyor. Örnek: “Kalsiyum kemik ve dişlerin gelişmesine ve kemik sağlığının korunmasına yardımcı olur.” Mevcut yönetmeliğe göre bu beyana ancak o gıda maddesi tanımlanmış koşulları sağlıyorsa izin veriliyor.

 

Alıntıdır.

İlgili Yazılar

Web Statistics